Lista książek marketingowych

książki marketingowe

Marketing jest niezwykle rozbudowaną dyscypliną o dynamicznej strukturze. Niektóre rzeczy przez lata pozostają niezmienne. Inne tracą swoją aktualność rok pod odkryciu. Istotnym elementem mającym wpływ na kierunek rozwoju marketingu ma wiele czynników. Do najważniejszych można zaliczyć: postęp technologiczny, zmieniające się procesy produkcyjne, nieustannie zwiększająca się konkurencja czy okresowe zapotrzebowanie na dany towar. Powyższe uwarunkowania sprawiają, że marketing przez wielu może być porównywany do błądzenia we mgle albo – o zgrozo – do czarnej magii. Jednak sporą dawkę teoretycznej wiedzy marketingowej można przyswoić od podstaw. Wystarczy wytyczyć sobie pewną „ścieżkę edukacyjną”. Poniżej przedstawiam subiektywną listę książek wprowadzających w świat marketingu.

Zanim rozpocznie się lekturę jakiejkolwiek książki marketingowej bądź poruszającej kwestie marketingowe jako uzupełnienie głównego wątku, koniecznie należy zwrócić uwagę na trzy zasadnicze elementy:
rok i numer wydania – z uwagi na aktualność treści;
pochodzenie autora – niezależnie od pochodzenia autora napisana przez niego książka zazwyczaj porusza marketing w skali globalnej, ale od tej reguły istnieją wyjątki. Za przykład może posłużyć dziedzina mediów społecznościowych. Niemal w każdym podręczniku znajdzie się informacja o zasadności prowadzenia firmowego profilu na facebooku. Portal przez lata wiódł prym, a obecnie zaczyna ustępować miejsca innym nowszym portalom. Jednak obecność na facebooku małej firmy działającej lokalnie w Rosji ma znaczenie trzeciorzędne. Rosjanie rzadko z niego korzystają. Mają alternatywny portal „В Контакте”. Zatem treść wielu książek o fenomenie facebooka w tym przypadku mija się z celem.
czy autor jest teoretykiem, czy praktykiem – to bardzo ważne, ponieważ książki napisane przez teoretyków poszerzają głównie wiedzę ogólną o marketingu. Natomiast pozycje przygotowane przez praktyków często mają charakter poradnikowy np. podpowiedzą jaką strategię wybrać a oprócz tego, jak i po co ją wdrożyć.

Od czego zacząć?

Marketing. Wprowadzenie”. – Kotler Philip, Armstrong Gary – to solidna pozycja pokazująca marketing z naukowego punktu widzenia. Autorzy są bezsprzecznie ekspertami w skali światowej. Przeczytanie tej lektury ze zrozumieniem zaowocuje znajomością wszelkich potrzebnych podstaw.

marketing-wprowadzenie-b-iext27788500

Marketing”. – Philip Kotler – doskonałym uzupełnieniem poprzedniej pozycji jest propozycja tego samego autora. Książka została napisana wcześniej od powyższej, ale doskonale rozwija i pogłębia poruszane w niej zagadnienia.

Marketing-Kotler

Wskaźniki marketingowe” – Robert Kozielski – książka pokazuje marketing od strony technicznej. Znajomość tej lektury i zastosowanie zawartej w niej wiedzy w praktyce pozwoli zminimalizować ryzyko podczas wystąpienia pewnych nieprzewidzianych zdarzeń np. zawirowań na rynku walutowym.

wskaźniki-marketingowe

 

Strategia błękitnego oceanu” – Chan Kim, Mauborgne Renee – bestseller, który sprzedał się w kilku milionach egzemplarzy. Lektura jest poświęcona zagadnieniom biznesowym. Rewelacyjnie pokazuje, do czego prowadzi zastosowanie się do wskazówek zawartych w trzech poprzednich książkach.

strategia-błękitnego-oceanu

Kreatywność na zawołanie” – Tood Henry – działań marketingowych nie da się prowadzić schematycznie. Kreatywność jest motorem napędowym tej dyscypliny dlatego, zanim ktokolwiek rozpocznie proces wdrażania wiedzy książkowej w życie, powinien zrozumieć istotę kreatywności. Książka uczy jak oddzielić pomysłowość od działań pochopnych.

kreatywność na zawołanie

Kreatywność S.A. Droga do prawdziwej inspiracji” – Catmull Ed, Wallace Amy – alternatywa dla powyższej pozycji.

Kreatywność

Kiedy czytelnik posiada już wiedzę o marketingu, wie jak ważna jest strona techniczna i kreatywność musi nauczyć się działań wspierających proces realizacji. W tym przypadku na pierwszy plan wychodzi komunikacja.

Komunikacja marketingowa. Istota, uwarunkowania, efekty” – Teresa Taranko – to z pewnością nie jest książka do poduszki. Pozycja wymaga, aby się nad nią pochylić. Oprócz porad zawiera także bardzo dużo wiedzy ogólnej. Zdecydowanie jest obowiązkową pozycją, ponieważ dzięki niej komunikacja obranej strategii może stać się jednym z najbardziej wyrazistych elementów.

komunikacja-marketingowa-istota-uwarunkowania-efekty

Mała WIELKA zmiana. Jak skuteczniej wywierać wpływ” – Cialdini Robert B., Martin Steve J., Goldstein Noah J. – podręcznik psychologiczny napisany przez wybitnych ekspertów. Posłuży jako dobre uzupełnienie powyższej książki zaproponowanej przez Teresę Taranko.

mala-wielka-zmiana-jak-skuteczniej-wywierac-wplyw

Media i Ty” – Adam Łaszyn – najlepsza i najnowsza książka o komunikacji ze środowiskiem zewnętrznym, a dokładnie z mediami.

Media i Ty

Dziennikarstwo a public relations”. – Michał Gajlewicz, Katarzyna Gajlewicz-Korab – pozycja w całości odnosi się do public relations. Posiada niewielki związek z marketingiem, ale posłuży jako część druga dla powyższej książki.

dziennikarstwo-a-public-relations

Wsparciem dla wszystkich powyższych propozycji będą poszczególne podręczniki wchodzące w skład serii „10 idei” Harvard Business Review Polska.  W szczególności:

O efektywnej współpracy” – Autorzy: John Abele, Paul Adler, Douglas Archibald, Richard Boyatzis, Daniel Goleman, Ranjay Gulati, Morten T. Hansen, Charles Heckschen, Jonathan Hughes, Herminia Ibarra, Richard McDermott, Andrew P. McAffe, Gary P. Pisano, Laurence Prusak, Jeff Weiss, Roberto Verganti.

o_efektywnej_współpracy

O skutecznej komunikacji” – Autorzy: Robert B. Cialdini, Jay A. Conger, Stephen Denning, Kimberly D. Elsbach, John Hamm, Robert B. Miller, Nick Morgan, Leslie Perlow, Deborah Tannen, Holly Weeks, Gary A. Williams, Stephanie Williams.

o_skutecznej_komunikacji

O strategiach marketingowych” – Autorzy: Roland T. Rust, Christine Moorman, Gaurav Bhalla, David C. Edelman, Theodore Levitt, Clayton M. Christensen, Scott Cook, Taddy Hall, Kevin Lane Keller, Michael J. Silverstein, Kate Sayre, James C. Anderson, James A. Narus, Wouter van Rossum, Susan Fournier, Lara Lee, Frederick F. Reichheld, Philip Kotler, Neil Rackham, Suj Krishnaswamy.

o_strategiach_marketingowych

O innowacjach” – Autorzy: Roger L. Martin, Vijay Govindarajan, Chris Trimble, Jeffrey R. Immelt, Lance A. Bettencourt, Anthony W. Ulwick, George S. Day, Stefan Thomke, Donald Reinersen, Rosabeth Moss Kanter, Rita Gunther McGrath, Ian C. MacMillan, Peter F. Drucker, Clayton M. Christensen, Stephen P. Kaufman, Willy C. Shih.

o_innowacjach

O zespołach” – Autorzy: Diane Coutu, Jon R. Katzenbach and Douglas K. Smith, Lynda Gratton and Tamara J. Erickson, Vanessa Urch Druskat and Steven B. Wolff, Jeanne Brett, Kristin Behfar, and Mary C. Kern, Bill Parcells, Bob Frisch, Bill Fischer and Andy Boynton, Kathleen M. Eisenhardt, Jean L. Kahwajy, and L.J. Bourgeois III, Ann Majchrzak, Arvind Malhotra, Jeffrey Stamps and Jessica Lipnack.

o_zespolach

To książki zawierające artykuły eksperckie dla zaawansowanych. Każda pozycja liczy około 200 stron i kosztuje 100 zł. Seria zawiera więcej pozycji. Uwzględniłem tylko te, które odnoszą się do marketingu. 

Rozwinięciem zagadnienia komunikacji jest zarządzanie sytuacjami kryzysowymi. W tym przypadku warto przeczytać:

Zarządzanie kryzysem” – Michael Regester, Judy Larkin – pozycje polecił mi Bogusław Faliszek, ekspert od zarządzania kryzysowego. Książka jest z 2002 roku, ale zapewniam, że to jeden z najlepszych podręczników spośród wszystkich, jakie zostały poświęcone tej tematyce. Obecnie książka jest trudno dostępna.

zarządzanie kryzysem

Public Relations w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi organizacji. Sztuka komunikowania się.” – Monika Kaczmarek–Śliwińska – pozycja obowiązkowa. Kropka!

public-relations-organizacji-w-zarzadzaniu-sytuacjami-kryzysowymi-organizacji

Kryzys przedsiębiorstwa a przywództwo” – Tomasz Gigol – książka poświęcona aspektom zarządzania kryzysem. Strategicznym decyzjom, wytyczaniu szlaków, po których powinna poruszać się firma w trudnych chwilach, ale też o relacjach wewnątrz organizacji i tych ze środowiskiem zewnętrznym.

kryzys-przedsiebiorstwa-a-przywodztwo

Następnie rozpoczyna się etap specjalizacji. Zatem po kolei.

Social media

W przypadku mediów społecznościowych aktualność książki jest bardzo ważna. Początkujący powinni zacząć od:

Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Sztuka autopromocji w mediach społecznościowych” – Kawasaki Guy, Fitzpatrick Peg. – niezły podręcznik uczący podstaw funkcjonowania w social mediach. Dobrze potraktować go jako punk wyjścia do głębszych rozważań.

jak-cię-widzą-tak-cię-piszą

Twoja firma w social mediach. Podręcznik marketingu internetowego dla małych i średnich przedsiębiorstw” – Żukowski Marcin – ukazanie wiedzy z powyższej książki w ujęciu biznesowym. Ponadto wiele ciekawostek, których wdrożenie będzie skutecznie wspierać firmę w sieci.

twoja-firma-w-social-mediach

Zarządzaniem kryzysem w social mediach” – Monika Czaplicka – to wciąż jeden z najbardziej merytorycznych podręczników o kryzysach w mediach społecznościowych. Do dzisiaj nikt nie napisał lepszego. Wprawdzie od wejścia książki na rynek minęły jakieś trzy lata, ale koniecznie należy ją przeczytać.

zarzadzanie-kryzysem-w-social-media

Potencjał biznesowy mediów społecznościowych” – Bachnik Katarzyna, Szumniak-Samolej Justyna – idealne uzupełnienie trzech powyższych propozycji. Dużo wiedzy o social mediach i o kryzysach.

potencjal-biznesowy-mediow-spolecznosciowych

Jak zarabiać w mediach społecznościowych. Rozwijaj firmę dzięki nowoczesnym narzędziom marketingowym” – Turner Jamie, Shah Reshma – książka pokazuje zupełnie inne pojęcie wykorzystania mediów społecznościowych do celów biznesowych. Różni się od powyższej, nie jest jej uzupełnieniem.

jak-zarabiac-w-mediach-spolecznosciowych-rozwijaj-firme

SEO/SEM

W tym przypadku warto kierować się najbardziej aktualną pozycją. Przeczytać, wdrożyć a nabytą wiedzę uzupełniać z blogów eksperckich. Przystępna książka o podstawach SEO to:

Twoja firma w Google, czyli jak skutecznie pozycjonować stronę www” – Sałkowski Damian – można od niej zacząć, jest aktualna i uczy od podstaw.

twoja-firma-w-google

Analogiczna sytuacja występuje w przypadku SEM, ale…

Samo sedno. Reklama Google AdWords w praktyce” – Wydra Dawid – trochę już nie aktualna książka, ale autor dobrze przekazał istotę systemu reklamowego Google.

samo-sedno-reklama-google-adwords-w-praktyce

Twoja firma w Google, czyli jak przeprowadzić skuteczną kampanię AdWords” – Sałkowski Damian – uzupełnienie braków z poprzedniej książki. Pozycja jest aktualna i pokazuje jak przeprowadzić dobrą kampanię krok po kroku.

twoja-firma-w-google-czyli-jak-przeprowadzic-skuteczna-kampanie-adwords

AdWords 360°. Katalog skutecznych kampanii” – Wiktorska Paulina – porady i inspiracje pokazujące efektywność narzędzia, jakim jest AdWords.

adwords-360-katalog-skutecznych-kampanii

E-mail marketing

Aktualnych książek o mailingach na rynku jest niewiele. Polecam zacząć od:

Samo sedno. Skuteczny e-mailing marketing” – Maciorowski Artur – książka uczy od podstaw obycia z e-mail marketingiem. Zawiera wiele teoretycznej i praktycznej wiedzy. W dużej mierze jest jeszcze aktualna.

samo-sedno-skuteczny-e-mailing-marketing

Nowoczesny e-mail marketing. Uniwersalny, responsywny i skuteczny mailing w HTML-u” – Rodriguez Jason – uzupełnienie dla poprzedniej książki. Krótki poradnik dla średnio-zaawansowanych.

mailing

Branding

Zakamarki marki. Rzeczy, o których mogłeś nie wiedzieć, zapomnieć lub pominąć podczas budowania swojej marki” – Paweł Tkaczyk – bardzo inspirujący podręcznik, który uczy podstaw budowania marki. Jednak z pewnością nie jest to pozycja dla zaawansowanych.

zakamarki-marki

Marka na cztery sposoby” – Pogorzelski Jacek – świetne uzupełnienie poprzedniej pozycji. Książka tłumaczy cztery fundamentalne kierunki budowania marki oraz wyjaśnia, dlaczego nie należy żadnego pominąć.

marka-na-cztery-sposoby

Copywriting

Copywriting w zintegrowanej komunikacji marketingowej” – Jaworowicz Magdalena – bardzo pouczająca książka, która wyjaśnia miejsce i zasadność copywritingu w dzisiejszym środowisku marketingowym i PR-owym.

copywriting-w-zintegrowanej-komunikacji-marketingowej

Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy” – Wrycza-Bekier Joanna – książka o nauce pisania w taki sposób, ale pisanie było czymś więcej niż tylko dodawaniem wyrazu do wyrazu.

magia-slow-jak-pisac-teksty-ktore-porwa-tlumy

Autentyczność przyciąga. Jak budować swoją markę na prawdziwym i porywającym przekazie?” – Piwowarska Anna – uzupełnienie poprzedniej pozycji z lekkim ukłonem w stronę content marketingu.

autentycznosc-przyciaga-jak-budowac-swoja-marke-na-prawdziwym-i-porywajacym-przekazie

Neuromarketing

Zjawisko neuromarketingu w Polsce jeszcze raczkuje. Na świecie neuromarketing zaczyna być doceniany przez największe korporacje. Dobrze posiadać wiedzę z tej dziedziny, ponieważ dzięki niej można udoskonalić wiele już wdrożonych elementów strategicznych w działaniach marketingowych. Jednak ja osobiście podchodzę do tego zjawiska z lekkim dystansem.

Mózg na zakupach. Neuromarketing w sprzedaży” – A.K.Pradeep – książka poświęcona nowym technikom neuromarketingowym i schematom funkcjonowania ludzkiego mózgu. Momentami jak powieść stience fiction, ale ogólny wydźwięk bardzo sensowny. Może za 20 lat opisane zjawiska będą praktykowane w każdej firmie.

mozg-na-zakupach-neuromarketing-w-sprzedazy

Neuromarketing. 100 szybkich, łatwych i tanich sposobów na przekonanie klienta” – Dooley Roger – pozycja bardziej przyziemna. Prawie jak z naszych czasów. Wiele innowacyjnych teorii, ale nadal niesprawdzonych.

neuromarketing-100-szybkich-latwych-i-tanich-sposobow

Analityka internetowa

Warte przeczytania książki o Google Analytics to przede wszystkim te, które pomogą się nauczyć obsługi tego narzędzia czyli:

Google Analytics dla marketingowców” – Zastrożna Martyna – książka dla początkujących.

google-analytics-dla-marketingowcow

Google Analytics w biznesie. Poradnik dla zaawansowanych” – Zastrożna Martyna – jak sama nazwa wskazuje, książka dla zaawansowanych.

google-analytics-w-biznesie-poradnik-dla-zaawansowanych

Google Analytics. Integracja i analiza danych” – Waisberg Daniel – pozycja prawdopodobnie dedykowana bardzo zaawansowanym. Prawdopodobnie, bo miała swoją premierę przedwczoraj i jeszcze do mnie jedzie.

google-analytics-integracja-i-analiza-danych

Podsumowanie

Powyższy zestaw pozwoli poznać marketing i poszczególne gałęzie wchodzące w jego skład. Na rynku jest wciąż za mało książek poruszających zagadnienia, które w ostatnim czasie zyskują na znaczeniu. Nie ma wcale książki o wideo marketingu, ale już niedługo Magdalena Daniłoś to zmieni. Podobnie brakuje pozycji o marketingu dóbr luksusowych. To akurat w przyszłości zmienię ja 🙂

Jeśli jakąś wartą uwagi książkę pominąłem, to proszę podziel się jej tytułem w komentarzu.